Vanaf 1 januari 2021 heeft een payrollkracht recht op een ‘adequate pensioenregeling’. De
werkgever kan hier op 2 manieren voor zorgen:
- Payrollkrachten gaan meedoen met uw pensioenregeling;
- Het payrollbedrijf treft een eigen pensioenregeling.
Als het payrollbedrijf kiest voor een eigen pensioenregeling, dan moet deze voldoen aan bepaalde
voorwaarden. Deze voorwaarden heeft de regering opgenomen in een Besluit. Dit Besluit is nu
voor advies verzonden naar de Raad van State. De voorwaarden zijn:
- De werknemer bouwt vanaf de eerste werkdag pensioen op (geen wachttijd of
drempelperiode);
- De pensioenregeling moet ook een nabestaandenpensioen regelen. Een
nabestaandenpensioen keert een uitkering uit aan nabestaanden als de werknemer
overlijdt;
- De premie die u voor het pensioen betaalt moet minstens gelijk zijn aan de ‘normpremie’.
De normpremie wordt in de wet vastgelegd en wordt elk jaar berekend op basis van de
gemiddelde werkgeverspremie bij alle pensioenfondsen in Nederland. U mag deze premie
niet aan uw werknemers doorberekenen.
Let op: Als de pensioenpremie die de payrollwerkgever moet afdragen op grond van de wet zorgt
voor een fiscaal bovenmatige pensioenregeling, dan moet hij het onderdeel dat anders fiscaal
bovenmatig is als loon uitbetalen. Bij cao kan afgesproken worden dat er geen loon wordt betaald,
maar er een andere arbeidsvoorwaarden voor in de plaats komt.
Deze verplichting treedt in werking per 1 januari 2021 om payrollwerkgevers de tijd te geven dit
goed te regelen.
Conclusie: Wat gaat er veranderen?
Verplicht informatie verstrekken over arbeidsvoorwaarden bij inhuur van personeel;
Meer rechten voor payrollwerknemers;
Minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden als werknemers in dienst van de inlener
Minimaal dezelfde rechtspositie als werknemers in dienst van de inlener
Recht op een ‘adequate pensioenregeling’ per 1 januari 2021.